karma.

Jag tror på karma. Jag tror att de som behandla alla väl och försöker se det fina hos alla, kommer ha det bättre. Samtidigt som jag tror att de personer som är elaka, orättvisa och allmänt egoistiska kommer bli straffade för det, förr eller senare. På något vis kommer karman att ta ut sin rätt. Kanske inte på en gång, man kan nog inte veta säkert. Självklart tror jag att en del bara har allmänn otur, och det måste man ha lite grann i livet, för att uppskatta allt det fina. Men jag vill tro på karma. Jag vill tro att om man behandlar någon illa så ska man få sota för det. Och ju mer jag tänker på det så märker jag att det är sant. Behöver inte vara en stor grej, men kan vara att om man till exempel talade illa om någon ena dag, så kommer inte bussen dagen efter. Det kan vara att någon ljugit för någon annan, och blir nerstänkt av en bil på väg till ett viktigt möte. Sen kan det ju visa sig på så många andra sätt. Om man bara tittar runt i min omgivning har jag sett flera som karman har gjort sin rätt. För jag tycker ändå att karma är ett bra sätt att leva efter. Så simpelt och enkelt egentligen. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Gör du goda gärningar, kommer goda saker att hända dig. Jag är verkligen ingen ängel, men anser inte att jag är en djävul eller. Jag är nog en blandning, men som förhoppningsvis lutar mera åt den goda sidan. Jag är bara mänsklig och självklart beter jag mig precis som alla andra. Säger dumma saker, ljugit och sånna saker. Men man kan ju inte vara för snäll heller. Men jag tycker att jag har märkt att karma fungerar. För mig i alla fall. Vet inte vad jag gjort för att det ska bli så, men kan vara allt smådumt man gjort under mina 23 år. För fick ett år av rent helvete, more or less. Aldrig känt att jag förlorat så mycket som jag gjort under det året. Men samtidigt, om man tänker karma, har jag vunnit lika mycket. Förlorade min pojkvän, som jag värdesatte så högt, förlorade förtroendet för den personen som jag litat mest på under så lång tid, förlorade min kära mormor, allt under ett och samma år (så gott som). Något av det som jag vunnit är mig själv. Känner som om jag äntligen hittat mig själv efter alla dess år. Nu känner jag mig för första gången bekväm. Och det känns underbart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0